سایز و قطر انواع لوله فاضلاب

سایز و قطر انواع لوله فاضلاب

لوله فاضلاب چیست؟ آیا سایز و قطر انواع لوله فاضلاب اهمیت دارد؟

برای لوله های فاضلاب از مواد مختلفی در طول تاریخ استفاده می شده است. در ابتدا از لوله های چدنی برای ساختن لوله های فاضلاب استفاده می کرده اند. اما چندین سال است که لوله های پی‌وی‌سی(pvc) و لوله های پلی اتیلن جای خودشان را به لوله های چدنی و قدیمی داده اند.

سایز لوله فاضلاب ساختمان چه اهمیتی دارد؟

لوله هایی که در لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان استفاده می شوند، باید به گونه ای باشند که بتوانند حجم و فشار سیالاتی که از درون خود منتقل می کنند را تحمل کنند. اگر از لوله هایی که سایز و قطر نامناسب دارند استفاده شود، انتقال سیالات از نقطه ای از ساختمان به نقطه ای دیگر از آن با مشکل رو به رو می شود.

  • اگر لوله ی فاضلاب ساختمان کوچکتر از سایز استاندار باشد، مدت زمان زیادی برای تخلیه ی فاضلاب ساختمان نیاز است و خب به طبع این مسئله می تواند باعث بروز مشکلاتی همچون گرفتگی و انسداد لوله های فاضلابی شود.
  • اگر از لوله های با سایز های بزرگ تر از حد استاندارد استفاه شود نیز ممکن است باز هم گرفتگی و انسداد لوله ها به وجود بیاید، چرا که سرعت تخلیه ی فاضلاب زیاد خواهد بود و در انتهای فاضلاب که قرار است پسماند ها تخلیه بشود، ظرفیت کافی وجود نداشته و مواد فاضلابی در انتهای مسیر لوله کشی فاضلاب تجمع پیدا می کنند. به این ترتیب اگر از لوله هایی با سایز بزرگتر از حد استاندارد در لوله کشی فاضلاب خانه استفاده بشود، می تواند موجب انسداد و گرفتگی مسیر لوله کشی باشد.

اندازه استاندارد لوله فاضلاب ساختمانی

با توجه به اینکه چه حجمی از مواد فاضلابی از چه بخش هایی از خانه خارج می شوند، حجم و اندازه ی استاندارد لوله های فاضلابی تعیین می شود.

لوله های استاندار فاضلاب لوله های سایز 90 می باشند. سایز 90 استاندارترین سایز برای برای لوله کشی فاضلاب است. به غیر از سایز 90 از لوله های سایز 110 میلی متر هم برای لوله کشی فاضلاب منازل استفاده می کنند.

کارخانه های تولید لوله های فاضلاب در هنگام تولید لوله هایی که برای سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی تولید کرده اند را با نشان و علامت های (BD) (B) (D)  مشخص می کنند.

انواع لوله های امروزی در سایز های 16، 20، 32، 40، 50، 63، 75، 90، 110، 125، 160، 200، و… تولید می شوند که هر کدام کاربرد های منحصر به فرد خودشان در صنعت لوله کشی را دارند.

نکات مورد توجه در سایز لوله فاضلاب

نکات مهمی که در انتخاب سایز لوله فاضلاب باید رعایت کرد:

برای انتخاب سایز لوله های فاضلاب یک ساختمان لازم است که فاکتور های متنوعی را در نظر بگیریم که در زیر به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • هر قسمت از ساختمان نوع و ساختار فاضلاب متفاوت دارد. سایز لوله های فاضلاب یک ساختمان بنا بر نوع فاضلاب قسمت های مختلف آن تعیین می شود.
  • اینکه فشار وارده بر سیستم لوله کشی فاضلاب خانگی تا چه حد زیاد است در انتخاب سایز لوله فاضلاب بسیار مهم است. و فشار وارده بر سیستم یک فاضلاب ارتباط مستقیمی با تعداد طبقات یک ساختمان دارد.
  • یکی از موارد مهم لوله کشی فاضلاب ساختمان شیب بندی در زمان لوله کشی است که نقش ویژه ای در انتقال فاضلاب یک ساختمان دارد. شیب بندی در هنگام لوله کشی هم نقش بسزایی در تعیین سایز لوله های فاضلابی دارد.

شیوه ی لوله کشی فاضلاب

اصلی ترین و مهمترین شیوه ی لوله کشی فاضلاب این است که لوله کشی فاضلاب در کف و بدنه ی سرویس بهداشتی باید از قطر کم به سمت قطر زیاد کشیده شده باشد. به عنوان مثال نمی توان یک لوله ی سایز 110 میلی متری را به لوله ای با قطر کوچکتری متصل کرد اگر این اتفاق بیافتد به اصطلاح لوله کشی معکوس صورت گرفته است و در آینده مشکلات زیادی را در سیستم لوله کشی فاضلاب ایجاد می کند.

با توجه به نوع و جنس لوله ها می توان موادی همچون چسب، اورینگ و جوش برای آب بندی لوله ها و اتصالات سیستم لوله کشی فاضلاب استفاده کرد.

لوله کشی فاضلاب معمولا نیازی به پمپ های فشاری ندارند، اما چنانچه قصد لوله کشی یک ساختمان چند طبقه را داشته باشیم، لوله کشی فاضلاب به چاه منتقل شده و از ان چاه توسط پمپ هایی مخصوص به فاضلاب شهری منتقل می شوند. در این نوع از لوله کشی نیاز است که لوله کشی تحت فشار انجام بشود و اندازه ی لوله ها نیز باید بر اساس حجم و فشار فاضلاب و همچنین قدرت و ظرفیت پمپ های فاضلابی باشد.

شرکت نیکسان پلیمر تولید گننده انواع لوله فاضلابی، اتصالات فاضلابی، لوله برقی نسوز، لوله مخابراتی و … با چندین دهه فعالیت در این زمینه و ارائه بالاترین کیفیت محصول و خدمات پس از روش الاتر از حد استاندارد، آماده ارائه هرگونه مشاوره به صورت کاملا رایگان می باشد.

برای درخواست مشاوره با متخصصین ما همین حالا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *